Nyheter 2013

• Vi planlegger et spennende valpekull våren 2014, se under valper.......................
  • Et nytt år er snart over med gleder og sorger. Det har vært mye sykdom og død blant tobente venner i år, men de firbente er heldigvis friske og fine. Lille er 11,5 år nå og løper stort sett løs på tur i skogen nå, fortsatt full av liv og humør og følger oss fint på 2-3 timers turer. Lange skiturer er litt for tungt for henne nå så vi får se om vi kan få henne til å sitte på sleden sånn som Emma gjorde, usikker på om det blir like lett med en som fremdeles helst vil være først i løypa. (he-he). Ruby er 8,5 år nå og fortsatt like sprek. Hun trekker jevnt og trutt og er den som må gå mest i bånd fordi hun er jeger nr. 1. Ellers er hun jo verdens mest lettvinte hund, bestandig snill og grei. Conny har fått sine "luftvalper" og er full av fart og glede og har fått løpe mye løs i skogen nå. Litt trist at hun som stort sett er glad og full av iver og trekklyst er så treg i utstillingsringen, men hun er nå verdens beste for oss likevel. Hun er såpass myk som type at jeg ser helt tydelig at hun demper de andre ved å bevege seg tregere så det er ikke lett å gjøre noe med. Sist, men ikke minst har vi Daisy (lillegull). Hun er nesten den kuleste av de alle og det er jo litt rart når hun bare er drøye 1,5 år. Hun har også gått masse løs nå og har foreløpig aldri stukket av i det hele tatt, hun løper litt og så venter hun på resten av flokken. Tror det må være mer gjeter enn trekkhund i henne (he-he). Hun var ivrig i skiløypa i fjor, men litt mer usikker på det nå. Hun løper som bare det i utstillingsringen, men har vært uten pels en del og ikke vært med av den grunn. Hun har hatt løpetid hver 5. måned og da røyter hun jo oftere også. Håper hun samkjører seg med de andre etter hvert. Det er jo fint for hundene nå uten snø så de kan løpe løse i skogen, men nå håper vi på vinter og snø så vi kan få tatt noen fine skiturer også i vinter !! Fortsatt god jul og et riktig godt nytt år ønsker jeg alle to og firbente. Vi må ta vare på øyeblikkene og leve i nuet.............

• Nyttårsaften hos Kennel Rajuma, med 6 tobente og 7 firbente på besøk. Daisy syntes alle rakettene var litt rare og ville helst ligge på fanget i sofaen og da får man jo lov til det (he-he). Det var selvfølgelig noen som smalt opp noen raketter på ettermiddagen når alle var ute og etter det så hadde jeg "hale" resten av kvelden (Daisy).De andre brydde seg lite når de fikk griseøre klokka tolv. Vanskelig å få med alle på bilde, men en del av gjengen var nå med. Vi reiser aldri fra hundene på nyttårsaften selvfølgelig, de er også en del av festen. Godt nyttår !

• 1. juledag kom Per, Vibecke og Ida på besøk og Daisy og Ida koste seg veldig i sofaen.....

• Julaften får alle firbente også pakke. Conny tjuvstartet og fant en selv på formiddagen, sulten som alltid. Lille har blitt ekspert i å pakke ut gaver, dette vet hun hvordan hun skal fixe (he-he). Under er Conny og Lille i full gang ......

• 1/12. I helga har vi bare kost oss og gått turer i det fine været. Mari og Nansen og jeg og "tuppene" var ute på barfrosten både i dag og i går. Med unntak av et fall på isen i går så har det gått bra. 1-2 cm. nysnø oppå is er ikke det beste sånn sett, men vi har gått med staver og det hjelper noe. Gro og "Tuppene", Gro og Lille som fortsatt holder koken på tur i sitt 12. år og Conny som smiler til fotograf Mari. Flere bilder her

• 16/11-2013. Norsk Vinnerutstilling med 34 påmeldte samojeder for dommer Maria Kavcic. D. Emrys og Dakoda stilte i unghundklssen og ble nummer 1 og 2, begge med CK. Dakoda ble beste hannhund med Cert og CACIB og ble dermed Norsk Vinner i år som i fjor ! Av tispene var det Aurora som gjorde det best, hun ble 2. beste tispe med CK og Res. CACIB ! Conny tror hun skal ha valper og er treg"som sirup" om dagen. Litt søtt egentlig, men ikke akkurat i utstillingsringen. Vel sånn er det bare......... Vi fikk dessuten HP og flott kritikk i både avl og oppdretterklasse, men valgte å ikke bli med i finalen, da trenger vi mer trening først. Takk til Nina fra Polarhiet for BIR/BIM-bilde og gratulerer med BIR og BIG2 ! Til slutt masse grattis til mor Aurora og sønn Dakoda med eiere! bildene under er av BIR/BIM og Koda hjemme i hagen "dagen derpå" og Koda som beste hannhund.

• 9/11-2013. Kongsberg Hundeklubb hadde sin årlige utstilling. På lørdag var jeg med på dugnad og jobbet som skriver mens det øsregna ute så de var igrunnen helt greit selv om jeg måtte ut med hundene i mørket etterpå. Interessant å høre hva dommerne legger vekt på selv om det ikke var samojed han dømte. På søndag var jeg på tur i snøen på fjellet i strålende sol (fantastisk), men 2 representanter fra kennelen stilte for dommer Pedro Sanches Delerue, totalt påmeldte samojeder var 6. Mor Aurora ble BIR og sønn D.Emrys ble BIM med Cert, vi gratulerer !

• Herlige bilder fra hytteturen med Emrys, Heidi og Erlend. Emrys i midten smiler stort, Erlend er fotograf............... bilder i større format her

• 2-3/11. Øyvind og jeg reiste tradisjonen tro på dobbeltutstilling til Herning i Danmark med Conny, Cita og Aurora. På lørdag var det 38 påmeldte samojeder for dommer Arne Foss fra Norge. Alle 3 fikk CK og Aurora ble 2. beste tispe. På søndag var det Dansk Vinnerutstilling med 42 påmeldte for dommer Lois Gorjäo-Henriques fra Portugal. Da ble Cita beste tispe, BIM, Dansk Vinner og Dansk Champion med Cacib, kjempegøy !!! Conny ble 3. beste tispe og Aurora 4. beste tispe så det var en super dag for Kennel Rajuma. Bildene under er av Øyvind og Aurora, Cita og BIR/BIM. Bir ble Cabaka's Pretty Good Deal (Dealer) og han ble også BIG2, vi gratulerer så mye!  På hannhundsiden var det full dominans fra Kennel Cabaka. Alle hannhundene som ble plassert begge dager var Cabaka-hunder. Daisy sin halvbror Billie ble BIR på lørdag. Vi hadde en flott tur, det er alltid så hyggelig å komme til Danmark, blide mennesker som ønsker oss velkommen, takk skal dere ha alle sammen.  Utstillingsplassen er også super. Store ringer med godt underlag til å løpe på og flott uteområde til å lufte hunder. Vi sees igjen neste år også !

• I høst har vi hatt mange flotte turer på hytta. Når vi går litt har vi nesten hele fjellet for oss selv og hundene har fått løpt mye løs og kost seg. Rajumas D. Emrys med tobente var også med på hytta en helg og koste seg med søster Daisy og resten av gjengen. Takk for en hyggelig helg ! Det har vært en del lemen i høst så det blir nesten som en liten "drapsskvadron" når alle 4 løper løse, men det er jo selvfølgelig toppen av lykke for de firbente. Tror de hadde klart seg helt fint på egenhånd et par uker i lemensesongen uten annen mat (he-he)

• 29/9- Jeg reiste til Åland på utstilling med Charmy og en helt naken Daisy. Hun fikk excellent, men ikke noe mer. Det blir nok ikke flere utstillinger på henne i år desverre, sibirsk nakenhund er ikke lekkert.......... Charmy ble 2BHK, bare slått av Daisy sin halvbror Billie og fikk reserve-cert og reserve-cacib. Som jeg sa til Nana, hyggelig å treffe deg, bare ikke akkurat her..........En flott tur ble det likevel og vi prøver igjen til neste år. Conny sin halvsøster Jodie fra Kennel Cabaka  ble BIR, BIG1 og til slutt BIS2, vi gratulerer !

• 20-22/9. Jentetur på hytta. Mari og jeg på tur med firbente. Vi storkoste oss i fint turvær selv om været ikke var like strålende som meldt på forhånd. Det var en del lemen på fjellet så tispene fikk lært opp Nansen til jeger også (he-he). Jeg glemte kamera, men Mari tok en del bilder og jeg håper vi får lagt inn noen etterhvert. For hundene er det jo "paradis på jord" å få løpe løs i fjellet og jakte lemen. Noen påstår at lemen er giftige, det er de i alle fall ikke for samojeder, det kommer bare litt hår ut i andre enden.................Mari var fotograf, flere bilder her

• Det har dessverre ikke vært mulig å oppdatere hjemmesiden min siden i begynnelsen av juni på grunn av endringer gjort av de jeg leier "web-hotel" av. Jeg har nå fått hjelp av en ekspert og eeeeeeeeeeeeeendelig kan vi oppdatere igjen. Håper jeg har fått med noe av det viktigste som har skjedd i sommer, og fra nå av blir det i alle fall jevnlige oppdateringer.

• 8/9 Rajumas Brita var på utstilling i Drammen og fikk det siste certet hun trengte for å bli Norsk Utstillingschampion, vi gratulerer så mye !! Hun ble også beste tispe og BIM.

• Dette fine bilde av Koda (Dakoda) og Rambo (pus) kom her om dagen, de er ganske søte...........................

• 25/8. NKK-utstilling i Oslo med Karl-Erik Johansson fra Sverige som dommer. Dakoda og D.Emrys var førts ute i unghundklassen.Begge fikk excellent og Emrys ble nr.1 og Koda nr. 2. Neste ut var Daisy som vant unghundklassen med CK og ble 3. beste tispe. 2. beste tispe ble Aurora som stilte i championklassen og Ruby stilte i vetaran og fikk også CK og ble BIM-veteran. Vi var også med i oppdretterklasse og fikk flott kritikk og HP. Vi var ikke med i finalen i den store ringen, følte at vi trenger litt mer trening før det.............

• 17-18/8. Mari og jeg reiste på langhelg til Bornholm. Vi gikk turer og koste oss og jeg var også på utstilling med Daisy lørdag og søndag. Med 4 av de beste tispene til Gitte (Kennel Cabaka) i full pels var det vel ikke akkurat enkelt å få det CACIBET jeg ønsket meg, men en fortsdatt litt naken Daisy vant klassen sin med CK og ble 5BTK begge dager så det var helt greit. Vi koste oss masse med hyggelige dansker og tar gjerne turen igjen med enda et par dager til å utforske øya. Med sol fra skyfri himmel stort sette hele tiden var det et flott sted ! Det gikk turstier rundt hele øya i vannkanten så her er det bare å boltre seg,12 mil i alt tror jeg (he-he) i vakker natur.

• 28/7-4/8. Daisy og jeg var på ukeskurs med Lundqvist Hundeskole og storkoste oss mens Geir var på fisketur på fjellet med resten av gjengen + Eldbjørg, Jørn, John og firbente som også selvfølgelig hadde det helt topp. Daisy og jeg trente søk, agility og Rally-lydighet og bodde sammen med en ung riezen med eiere. Begge var slitne og fornøyde etter en uke med hjernetrim og det frister absolutt å ta turen igjen og en sort og en hvit ble bestevenner.  på hjemturen kjørte vi innom Elise og Kristoffer og Cindy og Emmi, det var stor gjensynsglede, noen flere bilder her

• 23-29/6. Flott uke på hytta !

• 18/6-2013. I dag er L-kullet 11 år. Alle de tre gamle "damene" er fortsatt i live og i fin form. Lille ønsker sine søstre en fin bursdag !! bildet under er tatt på hyttetur en uke senere........

• 15/6. Helgetur på hytta. Gaustatoppen i bakgrunnen på det midterste bildet. Flott turtvær, men kaldt..............

• 9/6. Mari, Eldbjørg og jeg var på tur til Maskat og avsluttet en flott tur med Thai-mat mens hundene sov i bilen, deilig ! Bildene under er av Cita, Daisy og Nansen og Cita og Daisy.....

• Nye bilder av valpene blir lagt ut her hver uke.

• 2/6. NKK-utstilling i Drammen med 24 samojeder påmeldt for mona Selbach. En "naken" Daisy og Cita var med og ble 2BTK og 3BTK så det kan vi ikke klage på.

• 5/5. Mari, Geir og jeg var på vårens første tur til Fjellstufjell. det meste av snøen var borte, men litt tråkking i snø ble det likevel så vi fikk en skikkelig trimtur og det var deilig !

• 4/5. NKK-utstilling i Ålesund for første gang og der var Rajumas Darling Olivia. Hun tok storeslem og ble BIR og BIG4, vi gratulerer så mye !!

• 28/4. Norsk Polarhundklubbb sin utstilling og årsmæte på Elverum med 38 voksne samojeder og 11 valper påmeldt for dommer Freddie Klindrup fra Danmark. Mange av våre hunder var nakne så det var bare jeg og Mari som reiste avgårde med Ruby, Daisy og Nansen. Vi hadde en trivelig dag med flott vær og mange blide fjes og heldigvis fikk klubben også nå en lederkandidat og fullt nytt styre så det var supert ! Daisy ble beste juniortispe med CK, men ble uplassert i beste tispeklsse. Ruby stilte for første gang i veteranklassen og ble beste veteran og 2. beste tispe totalt, hun ble også BIS-veteran så det var jo gøy ! Hun storkoste seg og skulle leke og flirte med alle, tror hun koste seg uten mamma som skal passe på henne hele tiden til tross for at hun er 8 år (he-he).

• Endelig kom det offisielle bildet av Rajumas Dakoda fra når han ble Norsk Vinner 12, fin gutt !

• 5/4. Valpene kom idag, men dessverre ble det bare to, en hanne og ei tispe så nå blir det mange skuffa mennesker som ønsket seg valp. Det ble en litt tøff fødsel med bare to store valper på 500 gram hver, men alt gikk bra til slutt og Conny koser seg med de to hun fikk og er en skikkelig hønemor. De to gamle vet veldig godt hva som foregår og Daisy lurer veldig på de rare lydene fra soverommet, men hun får vente en stund med å hilse på enda. Nå er det viktig med et par uker med ro og Conny vil ikke ha noen andre firbente der enda selvfølgelig, hun passer godt på sine små som gode mødre skal.

• 27-31/3. Påske og Conny var i så fin form at vi tok turen på hytta. Vi måtte dele oss litt på tur, Geir gikk lange skiturer med Ruby og Daisy og jeg tok med meg gamlemor og Conny på trugetur. Conny var jo i veldig bra form, men vi visste jo ikke da at det ble bare to valper og med ca. en uke igjen til fødsel måtte vi jo selvfølgelig ta hensyn til det. Vi flirte litt av all "snøbadingen" hun drev med og lurte på om hun kjørte karusell med valpene der hun akte rundt i snøen (he-he). De firbente er jo litt rare og vil helst at alle skal gå sammen, men sånn ble det ikke nå. På fredag fikk vi besøk av Eldbjørg, Jørn, Cita og Eros også så da var det fullt hus noen dager. Været var jo fantastisk hele påska med unntak av langfredag så vi storkoste oss både to og firbente, endelig en påske med skikkelig skiføre (og da gikk jeg på truger-he-he) ! Flere bilder her

• 25/3. Vi fikk prøvd firspannssleden i kveld, med Cita, Emrys, Ruby og Daisy og det var moro. Erlend var stolt "sjåfør" (he-he). Conny og Lille ville også gjerne være med, men med 1,5 uker igjen til fødsel ble det litt i overkant så gamlemor og Conny fikk tur på bena. Under "team Rajuma"

• 22/3. Daisy ble avlest med A-hofter hos NKK i dag, hurra !

• 17/3. NKK-utstilling i Kristiansand med 16 påmeldte for dommer Horst Kliebenstein fra Tyskland. Øyvind og jeg reiste på hyggelig tur og overnattet hos familien til Astrid som også møtte mannsterke opp på utstillingen (he-he). Daisy ble 2. beste tispe med cert og Aurora ble 3. beste tispe med CK og res.cacib. Brita fikk excellent og ble 3. beste i åpen klasse.

• 8-10/3. Samojedsamling på Merket på Golsfjellet arrangert av avlsrådet med både løp 10 km  og utstilling. Det var desverre ikke så mange som hadde tatt turen, men jeg tror de ca. 25 som var der storkoste seg i flott vintervær, med hyggelig vertskap og god mat. Fra Kennel Rajuma møtte vi mannsterke opp og flere dro pulk og var med på løp for første gang så det var tøft gjort. Nina var så uheldig å falle og brekke armen så hun, Heidi og Erlend reiste på sykehuset lørdag ettermiddag, mens vi andre hadde en flott dag med turløp på søndag, livet er urettferdig noen ganger...... På utstillingen gjorde alle Rajuma-hundene det bra, en med excellent og 10 med CK. Hannhundcertet gikk til Benji Khan som også ble 2BHK og Akira Maar ble beste hanne og BIM. Dakoda ble 3BHK og Charmy ble 4BHK. Daisy ble BIR og fikk tispecertet, tett fulgt av Cita som ble 2BTK, Cindy 3BTK og Aurora 4BTK. Aurora med 4 avkom fikk super kritikk og HP i avlsklassen og vi fikk også HP i oppdretterklassen. Kristoffer og Cindy var med på løp for første gang og gjennomførte med stil, det samme gjorde Geir med Brita som vant enspann og fikk cert, Jørn som gikk tospann med Cita og Ruby og Kjetil som snørekjørte med Khan og gikk enspann med Charmy. De fleste av hundene hadde aldri gått med pulk så det var nok litt rart, men jeg tror alle fikk lyst til å trene mer å være med til neste år igjen. Vi hadde tre 6-spann og et 4-spann med i år på løpet også så det var moro. Samojedsamlingen er absolutt stedet for de som har lyst til å prøve å kjøre løp for første gang . Vi sees til neste år ! Brita ble beste hund sammenlagt løp og utstilling, Cindy nummer to og Cita nummer tre, vi gratulerer så mye ! Flere bilder her

• 03/03. Vinterferie på hytta på Frøystul, bare jeg og Geir og "tuppene". Vi har storkost oss til tross for at vi holdt på å blåse ned igjen på lørdag (he-he). Mye fint vær likevel, men ekkelt føre utenfor løypene og temmelig hardt i løypene. Vi gikk både på ski og truger. noen bilder ser du under her og resten her

• 24/2- NKK utstilling i Bø med 20 påmeldte hunder for dommer Jochen Eberhardt fra Tyskland. Ingen av de andre Rajuma-hundene var helt dommerens favoritt før Daisy kom i ringen. Hun ble faktisk eneste tispe med CK og Cert og ble BIM og kritikken var som følger: " Impressive young bitch with everything as construction, expression and temperament. One of the dogs the judge would like to take home." Det er jo ikke hver dag man får en slik kritikk. Han forlangte at noen skulle ta bilde av BIR/BIM så det kommer under her. Takk til den snille damen som tok bilde og sendte til meg.

• 20/2. I dag hentet vi 4-spannsleden fra Gösta til å stå på så nå er gutta ute å testkjører mens jeg sitter hjemme med sår hals og synes litt synd på meg selv. Med ei som forhåpetligvis er drektig, to med innbilt svangerskap og ei som er høyløpsk så går det vel ikke så alt for fort, men gøy å prøve !

• 20/2 Forrige helg var vi på hytta med broren min og familie. To 13-åringer syntes det var stor stas å henge etter hver sin hund på skitur. Jeg fikk desverre ikke tatt noen bilder, men kommer det noen fra de som var med så er det klart de skal inn her.(he-he)