Nyheter 2014

• Romjula 2014. Mange fine turer og flott vær har det vært på tampen av året. Matmor fikk kick-spark av "tuppene" til jul som er prøvd et par ganger til tross for litt lite snø. I går kjørte Ida på 15 med Conny og Daisy på skogsbilveien og jeg kjørte bil foran for å passe på, det skal jeg si gikk unna, det var så tårene rant, 20-25 km. i timen i 3,5 km, veldig moro !! Etterpå gikk vi tur i skogen og koste oss med alle sammen. Takk for turen Ida !

• 5-7/12. Vi har hatt et par flotte helger på hytta nå, deilig å reise bort fra is og søle og opp i snøen ! De firbente storkoser seg selvfølgelig, se flere bilder her.

• 14-16/11 Norsk og Nordisk Vinnerutstilling på Lillestrøm. På fredag ble Dakoda 3. beste hannhund og Conny 3. beste tispe for dommer Noreen Clarke fra Irland så det var bra ! Vi fikk også HP i både avl og oppdretterklasse, men valgte å ikke bli med i finaleringen før vi har fått mer trening. På søndag var dommeren fra Taiwan og han likte ingen av våre hunder så sånn var det..............Bildene under er av Koda og meg med Diva på søndag og Conny på fredag, takk for bilder Nina. Nederst championkassen på fradag plassert. Tusen takk til Line som stilte opp som handler for Daisy, dere var kjempeflinke !

• 1-2/11. Dansk Vinnerutstilling i Herning. Det var 30 påmeldte samojeder på lørdag for dommer Marianne Baden og 34 påmeldte på DV søndag for dommer Berri Beare fra Irland. På lørdag fikk Cita, Diva og Daisy CK og Daisy ble 3.beste tispe. Goggen ble BIM og Goa ble BIR-baby og til slutt ble hun Best In Show baby for dommer Des Manton fra Irland. På søndag var det bare Diva av de voksne som fikk CK selv om alle fikk flott kritikk men sånn er det noen ganger. Dommeren da byttet om på Goa og Goggen og Goggen ble BIR-baby og til slutt 2. Best In Show baby for dommer Dominic Harris fra Irland.  !!! Jeg var så stolt av begge to, men like stolt av Line og Grethe som aldri har vært i den store ringen før og heller ikke har så mye erfaring med å stille ut. Dere gjorde en super jobb, skulle tro dere ikke hadde gjort annet enn å stille ut !! Takk for en kjempekoselig tur til Eldbjørg, Grethe og Line og masse gratulasjoner til dere og småtrolla. Ikke hver dag man kommer hjem fra Dansk Vinner med en BIS1 og en BIS2-baby !!! De to første bildene er av Line og Goa og de to neste av Grethe og Goggen. Flere bilder på sidene deres Goa og Goggen.

• 26/10 Gabby og Goa var på sitt første valpeshow hos retriverklubben i Skien. Goa ble nummer to og Gabby ble BIR og BIG2, vi gratulerer så mye ! Bror Gill kom også innom for å hilse på og alle ble enige om å gå tur sammen en dag. Bildet under er av alle tre og et av Gabby med rosettene.

• 13/10. Morsomme bilder av Emmi og Cindy som storkoser seg på fjellet, takk Elise !

• 12/10. På hytta igjen. Nå hadde det kommet litt snø og de firbente storkoste seg, fortsatt på lemenjakt......................

• 19-21/9. Enda ei flott helg i fjellet på hytta, Telemark er også vakkert (he-he). Nå kunne hundene få gå løse og de storkoste seg med lemenjakt i 3-4 timer både lørdag og søndag, det er toppen av lykke !! Jeg er redd de tok et tresifret tall lemen, men sånn er det bare desverre. Flott kondisjon og balansetrening er det for dem å løpe løs sånn i alle fall. Conny måtte gå i bånd etter å ha trukket håndleddet, men nå ser det i alle fall ut som hun er haltfri heldigvis. Lemenjakt går fin i bånd også det..............

• 12-14/9. En fantastisk helg på Polarhundsamling på Tyin i Jotunheimen. Strålende sol og flotte høstfarger hele helga i et fantastisk landskap. Vi fikk et par flotte fjellturer og koste oss med gode venner og mange andre trivelige polarhundfolk. Ei helg som vi helt sikkert vil gjenta til neste år. Takk også Til Håkan Nisula for et interessant foredrag og trivelig turfølge.

• 6/9-2014. Tur til Fjellstufjell med Kjetil, Tone-Lise,Maar og Charmy. 14 dager før var Tone-Lise og gutta på besøk på hytta og da hadde vi også noen fine turer. Det ligger bilder på fb-siden min fra disse turene.

• 23-24/8 Var Rajumas Diva på utstilling for første gang i Bø for Mona Selbach fra Norge og Ligita Zake fra Latvia. Hun har som sine søstre også blitt ei flott tispe og med handler Øyvind Faane ble hun BIR og BIS1 på lørdag og BIR og BIS3 på søndag, vi gratulerer så mye !!! Rajumas Dakoda var også med på lørdag og ble BIM og dermed også Norsk Utstillingschampion ! Vi er stolte medeiere og gratulerer Nina og Koda !!

• 16/8 var det NKK-utstilling i Oslo på Bjerke travbane med dommer Henrik Søeborg fra Danmark. Det var bare 12 påmeldte samojeder, tror veldig mange var uten pels nå. Det var bare Daisy som var med fra Kennel Rajuma, alle de andre var nakne, men Daisy ble beste tispe og BIR med Cacib og er også da kvalifisert for Crufts i England i mars. Hun fikk en flott kritikk hvor siste setning lød som følger: "Fortreffelige bevegelser i full balanse." Det tar vi som en honnør. Bildene under her er tatt i hagen dagen etterpå og på Bjerke.  Takk til Nina for bildene fra Bjerke.

• Oppdaterte bilder av valpene vil hele tiden ligge her.
  • Valpene til Conny og Billie kom på 60. døgnet, de ble født 5. juni. 5 hanner og 3 tisper med en snittvekt på 420 gram så det var ikke rart at Conny var stor !! Fødselen gikk fint og det virker som alle valpene er sterke og fine. Alle valpene er lovet bort.

• 18/6. I dag blir Lille og begge søstrene hennes 12 år. Alle lever og er flotte gamle "damer" med stor personlighet. Jeg vil få gratulere Tina og Ebba og vår alles kjære Lille så mye med dagen !! Neste uke skal hun på fjellet med Geir å fiske og det er toppen av lykke, det er en fin bursdagsgave !! Bildene under er alle av Lille fra siste året.

• 31/5-2014. NKK-utstilling i Drammen med 28 påmeldte samojeder for dommer Carlos Fernandez Renaufra Spania. Dakoda fikk very good og D.Emrys fikk excellent. De som fikk CK fra Kennel Rajuma denne dagen var Charmy som var med for første gang på lenge. Han vant championklassen og ble 2. beste hannhund med res.cacib. Aurora fikk CK og ble 2. beste champion og Daisy vant åpen klasse med CK og ble 2. beste tispe totalt og dermed Norsk og også Dansk Utstillingschampion !

• 17. mai-tur på hytta. En flott helg hvor vi så masse reinsdyrspor. Hundene var ganske ivrige, til og med Conny glemte magen sin (he-he). På lørdag gikk vi rett på flokken, da ble det liv. Flere bilder her.

• 13/5 var Tone-Lise på besøk med Charmy og Maar og vi fikk oss en fin tur i sola ! Bildene er av hele gjengen, Charmy og maar og Charmy. Flere bilder her.

• 1. mai var vi på tur som vanlig og Øyvind, Aurora og Brita var med i tillegg til Mari og Nansen. Etterpå grillet og koste vi oss på verandaen, en flott dag ! Flere bilder her.

• Rajumas Dakoda var på besøk i noen dager i påska og da tok vi noen nye bilder, se under her og også på hans egen side her

• 25-27/4. Polarhundsamling på Fagernes med utstilling og årsmøte. En flott helg med mange trivelig folk og absolutt et bra sted å møtes. Vi håper det blir der neste år også. Bildet under er av Daisy og jeg i utstillingsringen og jeg fikk det av Nina fra Polarhiet, takk så mye !

• Påsken 2014. Vi hadde ei fantastisk uke på hytta med sol og fint vær. Første halvdel var det oss og "tuppene" og da ble det en del trugegåing fordi Lille ikke tåler de lengste skiturene lenger og vi kunne gå akkurat der vi ville, helt fantastisk ! Fra Skjærtordag passet vi Dakoda og Lille var med "bestemor og bestefar" og da fikk vi tatt noen flotte skiturer også. Bildene under er av Gro og "tuppene". Ruby med solbriller i den sterke sola. Geir og koda og Geir og Conny og Daisy. Ser ut som Geir bare sov, helt sånn var det ikke (he-he). Det ble mange mil på tur i løpet av påska. Flere bilder her.

• 29.-30/3 En fantastisk helg med sol fra skyfri himmel !!! Geir var på guttetur så jeg var alene med 4 hunder og 3 av dem med løpetid. På lørdag var Mari og jeg på Blefjell på trugetur med hele gjengen og Nansen taklet all løpetiden ganske greit. På søndag tok Mari med seg Daisy og Nansen på "skattejakt" nedover i Telemark og jeg snørekjørte med Ruby, Cita og Conny på Blefjell, det var helt supert. Man kunne gå utenfor løypene akkurat der man ville så jeg gadd ikke gå i kø i løypa med 3 løpske tisper. Det gikk het greit å snørekjøre med 3, men akkurat i den bratteste nedoverbakken fløy det opp det storfugl og da trodde jeg at vi skulle lette hele gjengen, men jeg overlevde det også (he-he). Bildene under er fra søndagen.............Mari kommer med flere bilder fra trugetur på lørdag, da glemte jeg kamera. flere bilder her.

• 21.-23/3. Samojedsamling på Merket på Golsfjellet med løp med hele 18 startende ekvipasjer (tot. 37 hunder) og utstilling med dommer Ralf Campbell med 29 voksne og 4 valper. Vi var mellom 45-50 tobente på samlingen og jeg tror alle koste seg. Vi var heldige med været og hadde en del sol både lørdag og søndag. Bildene under er tatt av Kennel Olybka, takk ! Det ble lite tid for meg som arrangør til å ta bilder (he-he), men sånn er det bare. NUCH Rajumas Cita ble BIR og INT N HR UCH French-Touch De Sanna Gourska ble BIM. Han ble også beste hund sammenlagt på løp og utstilling, med Cita på 2. plass og mamma Aurora på 3. plass. Vi gratulerer alle !! Bildene under er av Geir med Cita og Conny i tospann, BIR/BIM og Øyvind med Brita og Aurora i tospann. Flere bilder her.

"Gutta boys", Koda og Emrys !!

• 15/3. Vi hadde kjempehyggelig besøk i dag av Rajumas Aron Presley, Anne-Lise og Gunhild fra Kristiansand. De måtte selvfølgelig være med på trugetur i Finnelia i finværet. Masse elgspor der i dag så de firbente gikk stort sett i bånd og dro på oss tobente. Tispene skal ha løpetid nå så Presley var svært så nysjerrig.........he-he. Presley ytterst til høye på bildet.

• 9/3. Endelig sol !! To og firbente storkoste seg på trugetur. På lørdag gikk vi på skaren og hundene også så da var det full fart, på søndag var det sikkert 20 grader i sola så da gikk vi litt mer gjennom, men deilig var det uansett ! Tror det er første soldagene siden lenge før jul. Mari er fotogrf. Bildene under er av bestekompisene, Daisy og Nansen, hele gjengen i sollia der vi spiste smultringer og det er det flere som liker !Flere bilder her.

• 27/2. 5 deilige dager på hytta i masse snø !! Det er mellom 1,5-2 meter der oppe og det snødde hele tiden når vi var der også så det kom nok 40 nye cm. Likevel mye bedre enn regn og søle som vi har på Notodden nå og hundene storkoste seg jo. Vi ville ikke ned noen av oss, men pliktene kaller. Vi hadde med Cita og Lille var hos Eldbjørg og Jørn med Eros så vi fikk trent litt med pulken før det er samojedsamling. Vi må jo være med å gå løp der. Jeg snørekjørte med Ruby og Daisy og Conny og Cita fikk dra pulk på lørdagen ca. to mil og det gikk helt fint. De andre dagene dro de oss opp på fjellet og så fikk de løpe løse og kose seg, det var jo så flott. vi kunne gå hvor vi ville utenfor løypene ! Måking av tak var en selvfølge igjen og hundene fulgte med. Conny hadde fast utsiktspost på taket hele ferien, full oversikt.........Flere bilder se du her.

• 22/2. NKK-utstilling i Bø og vi hadde med Dakoda, D.Emrys, Daisy, Conny og Aurora. Dommer var Ralf Campbell. Emrys fikk CK og ble 4.beste i åpen klasse, Daisy og Dakoda fikk excellent og Aurora og Conny fikk begge CK og ble 3. og 2. beste tispe. Vi var med i både oppdretter og avl og fikk hederspremie i begge. Vi våget oss ut i den store finaleringen denne gangen, en gang må jo være den første og jammen ble vi 3. beste av alle raser i avlsklasse med Aurora og avkom og 4. beste i oppdretter så det var stor stas !!! Takk til sporty valpekjøpere som stilte opp uten trening ! Vi var så opptatt at det ble dårlig med bilder, men kanskje vi kan kjøpe fra fotografen i den store ringen, der får dere se (he-he)

• 17/2. nå har også D. Emrys og Diva fått avlest hofter fri for HD, det vil si at 6 av 7 har i D-kullet er sjekket (sistemann bor på Svalbard) og alle er fri for HD så det er flott !

• 9/2. Rajumas Darling Olivia var på utstilling på Exporama på Hellerudsletta og ble BIR for dommer Kim Vigsø Nielsen fra Danmark rett etter sin 2-årsdag og ble dermed NUCH, vi gratulerer så mye ! Bildene under er av Olivia og BIR/BIM

• 17/2 Vi har vært mye på tur nå på truger. Masse nysnø og vind gjør det nesten umulig å gå på ski, løypene har blåst igjen hver dag (he-he). Det er jo greit på en måte, da kan de unge spreke 4-bente gå forran å brøyte løype (og de har gått til halsen mange ganger) og gamlemor bak. Tror det har snødd hver dag siden nyttår, i dag var første dagen med sol så da tok jeg med fri etter lunsj og gikk på skitur, deilig !

• 18/1. Rajumas Dakoda var på utstilling i dag og ble beste hannhund og BIR, vi gratulerer så mye !!

• 17-19-01. Vi har vært på hytta og måka tak. Der var det MYE snø, hundene ble helt borte i puddersnø når de kom utenfor løypa (he-he). Vi fikk et par fine skiturer, men det var vind og sno så sikten var så som så. Deilig likevel og endelig ha skikkelig vinter !! Hele gjengen kom lett opp på taket......Flere bilder se du her.